BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 13, 2008

RABI'ATUL ADAWIAH

RABI'AH binti Ismail Al-Adawiyah tergolong Wanita Sufi yang paling terkenal dalam sejarah islam. Dia Satu satunya wanita yang telah membentuk pengejaran dan penujuan sufi yang tertentu.Dan dia telah mencapai tingkat makrifat tertinggi di dalam sufisme, sehinga ramai daripada golongan orang orang sufi yang besar datang menziarahinya dan meminta fatwa tentang sufisme kepadanya pada zamannya itu.

Mari Kita kembali kebelakang sedikit kebelakang untuk kita melihat abad hijrah yang pertama yang pada ketika itu sudah hampir akan lenyap. Keadaan orang ramai sudah berubah, dan meraka kini telah tertarik kepada dunia dan kepada harta kekayan dunia.Pecampuran meraka semakin luas, maka dengan itu mulalah muncul bermacam macam bid'ah dan munkar yang tidak pernah di kenal pada masa masa sebelum itu.Orang ramai telah berlumba lumba mencari kekayan sebab itu kejahatan semakin tersebar di mana mana. Perkerjaan bernyanyi dan menari ataupun apa saja yang dapat menghiburkan semakin diagung-agungkan orang. Dengan itu ketajaman iman mula tumpul dan zaman orang orang berkeadan wara' qana'ah dan hidup serba mudah dan sederhana sudah hampir lenyap sama sekali.

Akan tetapi Allah s.w.t telah memelihara sebilangan dari kaum muslimin agar meraka tiada terjerumus ke dalam kefitnahan dunia ini.Sama ada meraka tercebur ke dalam tipudaya para pemerintah mahupun kepada kegiatan manusia ramai. Meraka telah di pimpin oleh Allah ta'ala untuk menuju ke jalanya untuk mencari kebersihan diri serta menjauhkannya daripada urusan dunia, kerana takutkan dia kana menarik kepada kemewahan hidup di dalamnya.
Saiz fon
Sebaik baik saja abad hijrah ke dua muncul, maka Iraq telah menjadi sebuah pusat mewah, dan bashrah menjadi kota yang banyak kemewahan dan keborosan. Di sana telah terdapat rumah rumah yang disediakan untuk hiburan dan permainan nafsu. Gedung Gedung dan istana istana telah dipenuhi dengan wanita wanita lacur dan anak muda amrad, dan pendek kata penyelewengan hidup telah meratai semua lapangan kehidupan dan masyarakat umumnya.

Pada waktu subuh yang shahdu saat cahaya fajar keperak perakkan muncul dari ufuk timur, bintang bintang pun masih menampakkan diri nun jauh di balik awan, dan hembusan bayu dini hari sesekali menerpa dedaun pokok kurma dan zaitun. Dunia dan seluruh pengisinya seolah olah sedang diliputi kenyamanan dan ketenangan.Pada saat itu lahirlah seorang bayi ke dunia yang di beri naman Rabi'ah oleh ayahnya. Bertambah satu lagi jumlah penghuni bumi. Terbuktilah tuhan masih menghendaki penerusan zuriat adam di dalam alam mayafana ini.

Pada waktu itu kedua dua ibu bapa rabi'ah sedang di uji oleh Allah; kemisikinan bercokol di bumbung gubuk meraka yang sudah tua.Meraka miskin daripada meteri dalam segala serba serbinya.

Mentari pagi kini telah memancarkan sinarn. Ibu Rabi'ah menatap ke ufuk timur menyaksikan sinar kehidupan baru besifat dari hujung dunia. Harapan demi harapan hidup dalam dirinya semoga hari ini lebih baik dari hari kelmarin. Ketika menungan yang panjang itu lah tiba tiba dia mendenger tangisan si kecil yang malang. Rabi'ah menagnis! kakak kakak nya terbangun dari tidur dan meraka saling berebut mendakati si kecil Rabi'ah. Meraka meciumnya dan mempermaikanya dengan sapaan yang melambangkan kecintaan yakni cinta kakak terhadap adiknya.

Ayahnya ialah seorang yang berkerja sebagai untuk menyeberangkan manusia di dalam sebuah sampan antara dua tebing Dijlah.Orangnya sangat bertaqwa terseingkir dari segala mata benda dunia, akan tetapi rohaninya meluap luap dengan keimanan, tidak pernah lelah dari pada beribadat kepada Allah dan lisannya tidak pernah berhenti bertasbih kepada Allah sehinggalah dia di kenali orang di situ sebagai Al- Abid, yakni orang yang banyak peribadatannya.

Ayah Rabi'ah ismail sudah terbiasa membaca lima juzuk alquran sesudah solat isyak, sudah itu baru dia tidur sebentar dan bangun lagi untuk melakukan solat Tahajud dan dia tidak tidur sehinggalah terbit fajar tanda masuknya subuh.

ketika Ismail tidur pada malam itu dia melihat Rasulullah s.a.w dengan wajah yang berseri seri bagaikan bulan purnama pada waktu malam tidak berkabut awan. Nabi Muhamad menyampaikan beberapa kalimat yang menjelaskan kedudukan rabi'ah di sisi Allah. Sesudah itu ismail terjaga dari tidurnya dan kedukaan hatinya yang selama ini telah hilang, sebaliknya kini amat bergembira.
Adapun kalimat yang disebutkan oleh Nabi Muhamad padanya ialah:

Janganlah engkau berdukacita kerana anakmu yang baru lahir itu bakal menjadi orang yang terhormat di belakang hari.dan sesunguhnya syafaatnya di harapkan oleh 70,000 umatku.


Itu lah sedikit kisah Rabi'ah,
Seorang wanita yang paling warak dan zuhud, wanita yang mendapat taraf wali Allah. Tidak belebihan Rabiah adalah wanita yang paling cinta dan taat pada Allah dan Rasulnya yang pernah hidup selepas contoh teladan dan ikutan ummahatul mukminin.Selama lebih 80 tahun kehidupan Rabi'ah sentiasa penuh dengan zikir kepada allah. angota badannya kurus kering kerana malamnya penuh dengan tahajud dan munajat. siangnya penuh dengan puasa dan mejlis ilmu dan hikmat.Makanannya cukup dengan sepotong roti kering sekadar penganjal perut. kadangkala jika Rabi'ah berbuka puasa cukup dengan sebiji kurma.


insyaallah saya akan isikan lagi bahan bahan yang indah untuk pembaca, dan unutk jiwa yang dahagakan kisah kisah cinta pada Allah.

0 comments: