BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 13, 2008

Mengenal sahabat Nabi Muhamad S.A.W Yang Bernama Abdul Rahman bin Auf

Assalamualaikum

Apa kabar para pembaca.harap sajian tentang cinta yang saya paparkan dapat memenuhi kefaham tentang cinta anda. Memang belum lagi habis bicara saya tentang cinta. Saya akan sambung tpic citna di hari lain. Pelik ya! Malam ini saya letih tapi mata saya tidak dapat tidur. Mungkin kerana hati masih belum memyempurnakan kandungan yang patut saya isikan di dalam blog saya yang daif ini.

Sebelum saya melelapkan mata untuk berehat ada baiknya kita berkenalan dengan salah seorang sahabat NABI MUHAMAD S.A.W yang masuk surga dan jika di izinkan jugak kita akan berkenalan dengan salah seorang tokoh wanita terbilang dalam islam. Kedua dua orang ini dari buku 10 sahabat yang masuk surga dan 100 tokoh wanita terbilang.


Saya berminta pada salah seorang sahabat yang bernama ABDUL RAHMAN BIN AUF

Beliau Pernah di beri pujian Sebagai ‘ Orang Yang Di percayai di Bumi dan orang yang dipercayai di langit’ dan bukankah ini merupakan penghargaan yang paling besar, yang pernah di dapati oleh seseorang.

Allah jugak pernah menurunkan firmanya mengenai orang ini, ia itu sebagaiman yang berbunyi dalam surah AL-AHZAB: 23, yang berarti: Di antara orang orang mukminin itu ada orang orang yang menepati apayang telah meraka janjikan kepada Allah, maka di antara meraka ada yang gugur di medan perang, dan ada yang menungu nuungu dan meraka tidak sedikit pun mengubah janjinya.



Itu lah Abdul Rahman bin Auf , salah seorang yang di janjikan Nabi akan menduduki surga. Dia sebagai seorang yang amat pemurah dan tangannya sentiasa terbuka untuk berbakti pada jalan allah dalam apa cara sekalipun, terkenal dalam masyarakat sebagai saudagar yang selalu memperdagangkan hartanya untuk kepentingan muslimin, kerana dia tahu bagaimana bersukur kepada Allah ta’ala atas nikmat kekayan yang di berikan kekayaan kepadanya. Lalu dia hamburkan berapa saja hartanya untuk jihad di sabilillah,



Dan untuk kaum fakir miskin namun begitu hartanya tidak pernah berkurangan malah semakin betambah terus sehinga ia terkenal sebagai seorang yang terkaya sekali di negeri madinah itu.


  • Nama: Abdul Rahman bin Auf bin Abdul Haris bin Zurah bun Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Lu’ai Al-Qurasyi Az- Zuhrah .
  • T. lahir: setelah berlalu sepuluh tahun dari tahun gajah dalam kabilah zurah bin kilab
  • Berwatak bijaksana dari didikan ibu bapanya dalam serba serbinya.
  • Sifatnya pemberian,dermawan dan selalu setia, tidak suka menyalahi janji
  • Mengenal islam melalui Abu baker As- shiddiq
  • Memeluk agama islam dengan tidak banyak bicara


Kerana tokoh tokoh ini mengetahui benar masyarakat meraka sedang dalam kirisis moral yang hanya dapat di perbaiki menerusi satu kepercayaan yang dapat menghapuskan keburukan jiwa dan keburukan pemikiran dan kelakuan.

0 comments: