BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 16, 2008

KENAPA KITA DI JADIKAN OLEH ALLAH!

Assalamualaikum

Sukur pada Allah pada malam ini masih saya di beri kesempatan untuk berkongsi ilmu yang Allah anugrahkan kepada saya.Malam ini saya ingin membincangkan pada anda semua yang membaca blog ini tujuan kita di dunia ini dan process sebelum kita sampai di alam dunia yang mayafana ini.

Di dalam kehidupan kita ini kita pernah tertanya kepada diri kita sendiri. Dari mana? dan untuk apa? serta hendak ke mana? ini adalah naluri manusia, dan kita mencari cari jawapan untuk persoalan tersebut.Bermacam macam jawapan kitda dapat tapi akhirnya tidak satu pun yang memberikita ketenangan yang hakiki.


Allah taala berfirman dalam surah Az-Zaiyat ayat 56

"Tiada aku Jadikan jin dan manusia melainkan untuk BERIBADAH kepada ku"


Persoalannya sekarang apakah ibadah itu?
Adakah ibadah itu hanyak sekadar lima rukun islam
Ia itu dua kalimah shahadat,solat lima waktu, puasa, zakat dan naik haji!
jawapn yang tepat adalah Ibadah itu adalah kehidupan (24hrs ibadah). Dari kita bangun dari tidur kita dan hubungan kita bersama makhluk Allah, kerja kita atau sekolah kita. solat, puasa, zakat kita yang wajib dan yang sunat. Itu lah ibadah,

Para ulama memecahkan ibadah itu ada 3 Jenis ibadah
  1. TA'ABBUDI Atau IBADAH ASAS (wajib)
  2. TAQARRUBI Atau IBADAH SUNAT
  3. AMAL SOLEH Atau IBADAH UMUM

1.TA'ABBUDI Atau IBADAH ASAS (5%)
Ia itu pra syariat ( utama dan pertama). Rukun islam dan iman. Dengan belajar,faham,yakin dan amal. Tapi ibadah ini hanya 5% dari kehidupan kita.

2.TAQARRUBI Atau IBADAH SUNAT

Ibadah SUNAT ini adalah ibadah extra, setelah kita menyelasaikan ibadah wajib. dan ibadah ini jika dilakukan akan membuatkan allah cinta kepada kita. CInta kasih dan sayang. seperti solat sunat dan puasa sunat,umrah zikir dan wirid. dengan melakun ibadah sunat akan terasalah kemanisan iman dihati. dan ibadah sunat ini hanya 25% dari kehidupan kita, di manakh lagi 70%

3.AMAL SOLEH atau IBADAH UMUM
IBADAH UMUM ini adalah ibadah yangsering kita terlapas pandang, ia itu PROFESYEN kita, KARIER kita dan AKTIVITI kehidupan kita. Kita sering terlupa untuk berniat tentang ibadah ini dan apa lagi tidak mengetahui tenntang syarat syarat IBADAH UMUM.

Syarat Ibadah umum adalah
  1. Niat yang betul
  2. Activiti sah di sisi SYARIAT
  3. Perlaksanaan yang baik
  4. Dibuat dengan terbaik
  5. Tidak meningalkan ibadah asas
  6. Natijah yang baik

Itulah maksud ibadah. Sekrang kita tau ibadah itu adalah kehidupan kita dan dalam melakikan ibadah kita semestinya sentiasa berada di depan ALLAH TA'ALA! cuma mungkin kita belum merasakannya lagi. Marilah kita sama sama melakukan ibadah dan menjaga diri kita dalam kehidupan kerana kehidupan bererti ibadah.Marilah kita melakukan ibadah ini cara Nabi Muhamad (S.A.W).


Sekarang Kita dah faham dan mengerti bahawa kehidupan itu adalah ibadah. Tapi kemankah tujua hidup kita dan apakah MISI dan VISI hidpu kita. Bila kita ketahui MISI dan VISI hidup kita akan bertambah mudahlah hidup ini. Apa lagi misi dan visi itu dapat kita kongsikan dengan keluarga. Akan bercurah rimpah lah rahmat dari ALLAH kepada keluarga kita, kerana mempunyai matlamat hidup yang sama.

Nantikan!! Dakwah seterusnya MISI dan VISI hidup!
dan temadun yang harus di tuju dalam hidup untuk membangun masyarakat Mukmin dan mukminah PROFESIONAL!








0 comments: