BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 12, 2008

kembalifitrah, Taat perintah allah cara rasulullah

Assalamualaikum

Untuk berjaya dalam kehidupan kita mesti mengenal Kekuatan Diri kita.
Ada tiga Perkara dalam diri Kita yang amat penting dan harus kita kenali dan perbaiki serta.

Allah kurniakan kita

  1. Minda
  2. Jasmani
  3. Rohani
Deganan mengenali kekuatan yang Allah anugrahkan ia itu minda, jasmani dan rohani mudahlah kita mengorak langakah dan menggunakn kekuatan ini.

Pertama adalah minda
1.
Minda adalah anugrah Allah hanya kepada manusia. Dengan Minda manusia berfikir tentang kebaikan dan keburukan. hanya untuk menjadikan minda sihat, dalam islam adalah amat mudah. Ia itu hanya dengan Bersangka Baik Kepada Allah Dan Rasulullah dan umat Nabi Muhamad s.a.w. Atau cara yang selalu di gunakan oleh barat, dengan berfikir positive dan dengan memakan makanan untuk minda seperti kismis dan kurma.

2. Jasmani atau angota tubuh badan. Allah menganugrahkan kita sebaik baik kelengkapan berupan tubuh badan. dan hanya kita lah yang perlu menjaga pemberian Allah ini, dengan menjaga makan dan minum, terutamanya apa yang kita masukan kedalam badan kita, adakahhalal atau haram. dan mengekalkan hidup sihat. Islam amat menganjurkan umatnya supaya sintiasa sihat dan cara islam adalah cara yang terbaik. Dengan memperbanykakan puasa sunat dan bersenam. Nabi muhamad menyukai seni, di antara seni yang di minati adalah memanah dan mempertahankan diri, sukan berkuda,memanah dan juga berenang adalah bagus untuk kita.

3. Rohani atau pun hati, Allah telah menganugrahkan kita hati dan hati ini hanya mesti di isikan dengan zikir, baca Quran dan maknanya, solat dan solat malam, berzikir, bergaul dengan ulama dan puasa serta mengingati mati. inilah santapan untuk jiwa rohani kita. yang sering kali kita terlapas pandang.Dengan membuat perkara ini saja hati akan lembut dan sensetive pada kebesaran Allah.

Ini lah dia awda islam telah menyediakan kepada kita bagaiman untuk berjaya dalam kehidupan dengan mengenal anugrah Allah yang ada pada kita. ia itu MINDA, JASMANI dan ROHANI. dan bagaiman cara untuk memperkukuhkan dan menajamkannya dari segi islam. Di isi dengan kisah kisah teladan dalam islam dan mengenal tokoh tokoh islam yang telah mengegar dunia.


0 comments: