BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 13, 2008

Cinta Cinta Cinta

Assalamualaikum para pembaca

Malam ini mari kita bicara tentang cinta. Apa kah makna CInta dan kenapa ada cinta dan untuk sapakah cinta. Terlalu banyak Huraian Tentang CINTA!! hingga manusia tercari cari cinta. Menagih cinta, mengharap cinta,mati kerana cinta. Tapi persoalan yang sering kita terlepas pandang, pengorbanan cinta itu untuk siapa dan kepada siapa.

Mari kita tengok sejarah tentang dashyatnya cinta kepada manusia

KIsah yang tak asing lagi.

Cinta itu Kuasa yang luar biasa kerana mampu membuat seseorang melakukan sesuatu yang tidak terfikir oleh akal. Qois mati mendakap nisan Laila, sapo dalam dongengan Yunani sanggup terjun dari puncak karang yang tinggi kerana berat menangung rindu dan cinta, Rama sangup berkorban apa saja demi Sita, Shah Jehan membina tajmahal sebagai Bukti cinta kepada istrinya,
kisah laila dan majnun serta romeo dan juliet membuktikannya. di petik dari buku psikologi cinta

Inilah kisah kisah cinta yang sering dipaparkan. persaan yang amat kuat terhadap seseorang hingga melakukan sesuatu yang mengakibatkan banyak kepada keburukan dan kurang kepada kebaikan. sperti Qois mati akibat cita kerana terjun dari karang yang tinggi.satu pengorbanan yang sia sia. rama yang berkorban segala galanya demi cintanya pada sita tapi tidak mendatangkan apa apa di akhirnya. Pembinaan tajmahal sebagai bukticinta daripada shahjeha kepada laila ahirnya tajmahal hanya temnpat cantik untuk pelancongan. Inilah pengorbanan manusia kepada manusia dalam cinta yang tak memberi banyak erti.

Cinta Terbahagi kepada tiga definisi yang berbeza

  1. Definisi Cinta dari barat
  2. Definisi cinta menurut Alquran
  3. Definisi Cinta menurut Sunnah
Erti Cinta Menurut barat

Robert j. sternberg menggambarkan cinta sebagai perhubungan dalam teori tiga segi cinta atau the theory of triangular of love yang melibatkan komponen keintiman (intimacy) Nafsu (passion) dan komitmen ( commitment) menurutnya cinta adalah hubungan dinamik yang mementingkan kebahgiaan dan persefahaman sepanjang perhubungan tersebut.
Stanberg dan garjek (1984) mengenal pasti sepuluh tanda keintiman dalam pasangan

  1. kesunguhan untuk menjaga kebajikan kekaksih
  2. menikmati kegembiran bersama kekasih
  3. mempunyai pandangan yang tinggi terhadap kekasih
  4. boleh bergantung terhadap kekasih di saat memerukan
  5. Persafaham yang mendalam di antara satu sama lain
  6. Berkongsi masa dan harta bersama kekasih
  7. Menerima sokongan emosi kepada kekasih
  8. Memberi sokongan emosi kepada kekasih
  9. Mempunyai komunikasi intim bersama kekasih
  10. Menghargai kehadiran kekasih di dalam hidupnya
Kompenen nafsu melibatkan dorongan ke arah hubangan yang romantik, tarikan fizikal dan kemahuan seksual antara pasangan kekasih. Selain itu ia turut melibatkan estim diri dan menguasai kekasih atau taat kepada kemahuan pasanganya.

Menurut Therodore Reik, cinta adalah perjuangan untuk menyempurnakan diri, memenuhi ego ideal yang di cita citakan.
Mortimer Adler mempercayai cinta adalah keingainan yang baik, memikirkan perkara yang baik terhadap orang lain dan mengharap yang terbaik untuk meraka.

Hari ini kita di kelirukan oleh sarjana barat yang kerap mengaitkan cinta dengan hubungan fizikal, sama ada cinta romantik atau pun tarikan seksual.Buktinya ada jenis jenis cinta yang di persembahkan dalam tayangan televisyen dan pawagam, darama dan lakunan terbitan barat. Definisi cinta oleh serjana barat secara amnya melibatkan hubungan sesama manusia dan jarang sekali menyentuh soal ketuhanan.Pada hakikatnya, Konsep Cinta yang di hindangkan oleh barat adalah menyempang dari pada ajaran islam yang sebenar
.

Cinta orang barat
  • Semakin anda cantik dan tampan makin ramai orang jatuh cinta
  • Tarikan fizikal amat penting
  • Cinta sentiasa di sulami dengan hubungan seks
  • Cinta bagaikan bertukar baju sukar di temui kesetian
  • Bergantung harap kepada orang yang di cintai, tiada kepada Tuhan
tunggu lagi aa.. sambunganya..
teguran yang membimbing amat di hargai melalui email saya
mrzero165@hotmail.com



0 comments: