BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 26, 2008

Perkongsian











Assalamualaikum para pembaca.

Terima kasih kerana terus melayari blog saya yang serba kekurangan ini. Hari ini hari jumaat hari raya kepada kita umat islam. HUtbah jumaat pada hari ini berkenaan dengan HIjarah, dan hari ini saya isikan masa saya dengan mendengar satu ceramah dari ustaz Aqil heyy

Saya amat tersentuh dengan Hutbah hari ini berkenaan dengan HIJRAH. Hijarah bererti berpindah. Mari kita renung kembali apakah hijrah yang telah kita lakukan ke atas diri kita sepanjang tahun 1429 hijarah ini. Saya harap kita banyak membuat penghijrahan hati. kerana penghijrah hati lah asa utama diri kita.

Tanpa kita sedari hari ahad ini akan berlalu lah tahun hijrah 1429 yang penuh dengan kemanisan dan Kepahitan hidup untuk mendapat redha Allah. Hari ahad ini akan berakhir lah Hijrah 1429 dan bermula tahun hijrah 1430. Mari kita sama sama berhijrah meningalkan kejahatan dalam diri kita kepada kebaikan, dari ke misikinan ilmu dan amal kepada memperkayakan diri kita dengan ilmu dan amal dan kalo boleh di sampaikan.Berhijrah kepada kekotoran kepada kebersihan hati dan dari ke gelapan kepada cahaya. berhijrah menjadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Allah mengikut cara Nabi Muhammad S.A.W.Ini lah hijrah yang kita nak buat, atau pun yang kita kena lakukan di dalam diri kita. Insyaallah akan lahirlah insan kamil atau pun Mukmin profesional, bermula pada diri kita hingga kepada generasi yang akan datang.

Menyentuh kepada ceramah ustaz Aqil tadi ya awda, tentang planet muda mudi sekarang ini. amat membimbangkan jugak. Bila kita renung kembali kepada peranan kita sebagai khalifah di muka bumi ini. Ramai yang tak melaksanakannya.

Haidth Nabi Muhammad s.a.w

Sesunguhnya Allah memberikan dunia ini kepada yang di sukainya dan yang tak di sukai nya,tapi allah memberikan iman kepada yang di sukainya

Mari kita fahami hadith tersebut wahai para pembaca.

Allah akan memberikan kita dunia ini. Sama ada yang si sukai atau pun tidak. Tapi pernahkah kita tanya diri kita adakah Allah suka pada kita. Kerana Boleh jadi Ya atau tidak. Allah akan memberikita dunia ini atas dua sebab. satu untuk mendekat diri kepadanya dengan hartan dunia yang kita ada atau dia akan memberikan kita dunia ini kerana untuk membinasakan diri kita, dengan harta itu kita berbuat maksiat dan melakukan dosa. Ini yang kita tak nak. Bila Allah tidak suka kita dan memberi kita kekayan maknanya dia murka kepda kita dengan memberikan bala nikmat kepada kita. Marilah para pembaca Kita sama sama berdoa agar menjadi hamba Allah yang Allah sukai dan cintai, dengan itu Allah akan memberi kita dunia dan iman. Itulah yang kita ingan kan, orang kaya yang beriman bukan orang kayang yang jahil lagi bakhil dan sombong!

"Akan tetapi kalian seperti buih banjir dan Allah menanamkan wahan di hati kalian yaitu cinta dunia dan takut mati" ( HR Abu Daud, Hadits ini hasan)

Satu penyakit yang kian merebak di hati manusia sekarang ini adalah WAHAN ( takut mati dan cinta dunia) ini jelas awda dan dapat awda amati di sekeliling awda. berapa banyak orang yang menhidap penayakit yang bernama wahan ini. Dari wahan ini lah timbulnya penyakit lain, penyakit ada TIGA jenis.
  1. penyakit Akhlak atau minda
  2. penyakit jasmani
  3. pentakit Hati Atau rohani
Wahan adalah penyakit Rohani, Contoh penyakit ini adalah jika awda masih ada rasa takut kehilangan dunia yang ada pada awda. kerata, rumah harta, takhta dan wanita dan anak anak. jika rasa takut kehilangan semua ini masih ada itulah dia penyakit wahan (cinta dunia dan takut mati) dari penyakit ini akanlahirlah jenis penyakit yang ke 2. ya itu penyakit jasmani. seperti lemah jantung, tinggi darah, stresss dan macam macam lagi. Ya awda penyakit bermula dari hati kita .bila kita lihat semula pada sabda Nabi Muhammad s.a.w yang berbunyi.

Di dalam badan mnausia itu ada seketul danging. jika baik ( bersih ) daging itu maka baik lah seluruh tubuhnya. jika sebaliknya maka rosaklah seluruhnya.

Ini terbukti awda. Di zaman sekarang ini banyak penyakit! dan penyakit utama adalah wahan.Wahan merupakan penyakit kronik yang menimpa umat akhir zaman ini. Kerana takut mati dan cinta dunia bertambah lah lgi dengan penyakit yang lain ia itu sombong, perasaan, munafik, riyak dan takbur ( penyakit akhlak), tidak mustahil kita akan di azab oleh ALLAH.

Wahai Allah selamatkan lah kami dari segala macam penyakit hati dan selamatkan lah kami dari kesesatan. kami berlindung kepada mu dari murka mu dan azab siksa neraka mu. Amin


Menurut pandangan orang orang soleh

BANYAK ORANG TIDAK SEDAR BAHAWA DIRINYA TENGAH DI UJI DENGAN ANUGRAH DAN KENIKMATAN ALLAH DI DUNIA, SELAIN ITU BANYAK JUGAK ORGAN YANG TERTIPU OLEH PUJIAN MANUSIA SERTA TERPADAYA DENGAN PERLINDUNGAN ALLAH.

Bahaya yang timbul oleh perbuatan maksiat dan dosa sudah tentulah tidak kita ragu ragu lagi.Di dunia perbagai penyakit duniawi dan ukhrawi, penyebabnya adalah kerana perbuatan dosa dan maksiat dari kita. lantas apakah sebab Nabi Adam dan Hawa di turunkan dari surga? Apakah sebab iblis di laknat oleh allah. apakah sebab kaum Nabi nuh, Nabi lut a.s, kaum Ad dan uber dan kaum tahmud serta kaum saba' dan banjir arim di turunkan bala oleh Allah, tidak lain dan tidak bukan kerana Maksiat dan dosa yang kita lakukan. Atau pun Nafsu!!


Sabda Rasulullah s.a.w


AKAN DATANG SATU MASA ISLAM TINGGAL NAMA, ALQURAN TINGAL TULISAN, MASJID SEMAKIN BANYAK TAPI KOSONG DARI HIDAYAH ALLAH, ULAMA MERUPAKAN ORANG YANG TERJAHAT DI BAWAH LAPISAN LANGIT, DARI MERAKA TERSEBARLAH FITNAH DAN KEPADA MERAKA LAH FITNAH ITU KEMBALI.

Jika kita renung dah faham hadits tersebut. Memang sudah terbukit sekarang wahai para pembaca. Islam hanya tinggal nama! bila kita tengok sekeliling kita betapa banyak orang islam yang islam tapi tak berakhlak seperti islam. berapa banyak orang islam yang tak berpakaian seperti orang islam. banyak kan awda. Kita pandang lah dengan mata hati kita, pandang lah diri kita. Apakah kita sleama ini mempamerkan islam yang sesunguhnya. Adakah kita memahami islam.Tepuk dada tanya selera wahai pembaca yang di rahmati Allah.Kita lebih tahu jawapan kita. Hadith ini telah terbukti sekarang, masjid yang banyak tapi kosong dari ahli ibadahnya. Jika di tanya masing masing dengan alasan sebok dengan urusan dunia. Moga Allah mengampunkan kita di dunia dan di akhirat. Amin

JIka zina dan riba telah tersebar luas di satu negri maka Allah akanmengizinkan kehancuran.

Jika banyak orang yang mempamirkan ilmu tapi meningalkan amal. Saling mencintai hanya di bibir sahaja- Allah akan mengutuk meraka, menulikan telinga meraka dan membutakan mata meraka.

Hadiths Nabi muhammad s.a.w

Tidaklah suatu kaum yang orang orang taatnya lebih banyak daripada para pelaku maksiatnya tetapi meraka membiarkannya melainkan Allah akan mengazabnya secara pukul merata.

nauzubilah.

Wahai Allah jadikan lah kami kaum yang beriman dan bertaqwa kepada mu sebenar benarnya taqwa. dan beri kami kekuatan untuk ingat mengingati satu sama lain tentang MU dan tentang hari pembalasan! amin

Wahai para pembaca yang di rahmati Allah.
Marilah kita renung kedalam diri kita, Sejauh manakah kita telah melaksanakan Ibadah kita atau amanah kita kepada ALLAH. memenuhi segala janji yang kita tabur sebelum kita di hantar ke muka bumi ini. Kita renung kembali kepada niat kita pada tahun hijarh yang akan berlalu meningalkan kita ini.Apakh nita kita hanya kepada Allah semata mata atau pun tidak. Mari lah awda kita muasabah diri kita untuk menjadi MUKMIN Profesional,MUkmin yang di Redhai Allah di dunia dan di akhirat.

Di sini saja dulu. Ini lah salah satu cara saya untuk memperingatkan diri saya sendiri tentang apa sebenar tujuan hidup kita ini. Moga allah mengampunkan dosa saya dan kit semua dan umat Islam di akhir zaman ini. Amin











0 comments: