BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, December 21, 2008



Assalamualaikum


Apa kabar pembaca yang di cintai Allah

Malam ini saya nak berkongsi dengan pembaca tentnang hidup kita ini.
Semakin hari semakin dekat lah kita pada kematian. Setiap 20 minit malaikat mau akan datnag kepada kita dan memberi peringatan pada kita, tapi sedikit kita menyedarinya. Kematian pasti terjadi. Sama ada kita taat atau tidak! pada Allah, kita bertaqwa atau tidak! kita melakukan ibdaah atau tidak! kaya atau miskin, muda atsau tua, kawin atau bujang atau sebagainya. Kematian pasti akan datan kepada kita.



Banyak pendapat orang tentang kematian. Banyak juga yang percaya dengan kematian dan kehidupan semula selepas mati. Tapi yang yakin itu bagaimana pulak ya! jika di tanya. meraka akan mengakui dan ironicnya hampir semua meraka sebok mempersiapkan dunia dari pada bakalan kematian yang pasti akan menjemput.Jika di tanya pada meraka!. dah siap untuk mati ?,meraka akan berkata masih awal lagi, aku masih muda dan umur aku masih panjang. Ini aku respect!jawapan yang hebat kerana seolah olah tahu bila meraka akan mati.

Mungkin rata rata berpendapat kematian itu hanya sekadar kematian. Tiada kesakitan tiada siksaan dan tiada dugaan atau tiada rahmat dari Allah. Cuma sekadar kematian lah ( tidur), alahai manusia yang buta hati, jikalah kamu dapat berbicara pada simati ketika nazaknya pasti kamu akan bertaubat!

Sakaratul maut. Itu lah tajuk yang saya nak kongsikan pada pembaca yang Allah rahmati pada malam ini. Mari kita liaht bukit bukit dalam Al-Quran tentang kematian dan sejarah sejarah saqaratul maut yang di hadapi oleh Nabi Muhamad dan para sahabat.

Firaman Allah dalam surah Qaf ayat 19:
"dan datanglah sakaratul maut yang sebenar benarnya; itulah yang kamu selalu lari daripadanya"

Firaman Allah ini menunjukkan bahawa setiap ang hidup pasti akan menemui mati sama ada manusia, binatang mahupun tumbuh tumbuhan serta apa jua yang bernama alam akan pasti binasa, yang kekal hanyalah zat yang maham Esa ia itu Allah ta'ala

Firaman Allah dalam surah maryam: 98

"dan berapa banyak telah kami binasakan umat-umat sebelum meraka. Adakah kamu melihat seorang pun dari meraka atau kamu dengar suara meraka yang samar samar?"


Amar bin Al-Ash radhiyallahu'anhu merupakan seorang sahabat yang di kenali cerdik
dan ahli strategik sehingga digelari singa Arab, Betapa pun hebatnya namun dia tidak mampu mengelak dari kematian. Kematian boleh memusnahkan tipu hela orang licik. Ia dapat melumpuhkan kekuatan penguasa. Dan ia bolegh meranapkan segala harta benda orang kaya. Ketiak Amar dalam sakaratul maut putranya abdulah bertanya " wahai ayahku, bolehkah engkau mengambarkan kematian keapda ku.Engkaulah orang yang paling tepat untuk menjelaskannya!" padahal ayahnya pada ketika itu sedang bergelut dengan kematian.


Amar bin Al-Ash Radhiyallahu'anhu menjawab: "wahai anakku! Demi Allah, seolah olah gunung gunung yang wujud di permukaan bumi ini di letakkan di atas dadaku dan sekakan akan aku menghidu udara dari lubang jarum kerana sesak nafas."

Bayangkanlah bagaimana keadaan seseorang yang gunung gunung dunia diletakkan di dalam dadanya, dan ia bernafas dari lubang jarum!

Allah Subahanahu wa Ta'ala berfirman

maka mengapakah ketika nyawa sampai di kerongkongan padahal kamu ketika itu melihat dan kemi lebih dekat kepadanya daripada kamu. Tetapi kamu tidak melihat (mengapakan) kemu tidak mengembalikan nyawa itu ( kepada tampatnya), jika kamu adalah orang orang yang benar
surah Al Waqiah ayat 83-37)

Sakaratul maut merupakan sebuah pertarungan dahsyat.Allah telah menetapkan kematian keatas seluruh makhluk yang hidup.




0 comments: